بررسی علل شکوفایی گل و مرغ سازی در دوره قاجار
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
- نویسنده فرهاد غلامعلی فلاح
- استاد راهنما یعقوب آژند حمید گلبن
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
پس از اشنایی ایرانیان با افکار وعقاید خارجیان از دوره صفوی به بعداز یکطرف وحملات افاغنه وهرج ومرج پس ازان وکشورگشایی های نادر در دوره افشاریه هنرمندان وبطور خاص نگارگران شاخه ای از نگارگری رابنام" گل ومرغ" و"گل وبوته" ابداع نمودند که اوج تکامل ان در دوره قاجار بود.از دیدگاه ناقدین ومتخصصان نگارگری ایران دلایل زیادی ارائه شده مانندسفارش پذیری نساجان ایرانی بر اساس طرحهای اروپاییان به ایران امده،رواج عرفان ورسیدن به نوعی بیان عرفانی،تجدد طلبی رایج دوره قاجار یاامکان ممانعت روحانیان قدرتمنداز تصویر نگاری. ان چه ابهام ودغدغه های زیادی را برای نگارنده واحتمالا سایرعلاقه مندان ایجاد نموده،چگونگی و چرایی این تحولات وعلل شکوفایی این شاخه از نگارگری در دوره قاجار بوده وقصد اصلی نگارش این تحقیق روشن ساختن زمینه وبستر این تحولات بر پایه موارد زیر دارد: آشنایی با افکار واندیشه های متفکرین غربی وجود زمینه های فرهنگی وسیاسی همزمانی وقوع ورشد این شاخه نگارگری با ورود قلمدان وسایر محصولات لاکی از فرانسه و روسیه و....
منابع مشابه
بررسی و تحلیل نقادانه علل اشتهار کاشانیان به ترسویی در دوره قاجار
الگوهای رفتاری- اجتماعی و سبک زندگی مردم ایران که نشان دهنده فرهنگ عمومی آنها میباشد،در تاریخنگاریاجتماعی بسیار حائز اهمیت است.یکی از مهمترین اینالگوهایفرهنگی،وجودپدیدۀ ترس و رفتارهای ناشی از آن میباشد. متون تاریخی دوره قاجار یکی از خصوصیات رفتاری مهم مردم کاشان را ترسویی و جبونی آنان دانسته و به همین دلیل، امروزه صفت ترس به اهالی کاشان نسبت داده میشود و کاشانیها به ترسویی شهرت دارند. مس...
متن کاملگل و مرغ در هنرهای کاربردی ایران (عصر صفوی متاخر تا دوره قاجار آغازین)
آغاز رسمی نقاشی گل و مرغ ایرانی به دوره صفوی باز می گردد. در این عصر، بواسطه پایان حمایت دربار از نقاشی و ظهور حامیان خصوصی، آغاز به کار مستقل هنرمندان، تأثیرپذیری از نقاشی هند و هنرمندان ایرانی بازگشته از کشمیر و نقاشی اروپایی و رگه هایی از نقاشی چینی عصر تیموری، نوعی نقاشی عینیت گرایانه موسوم به گل و مرغ در قالب تک برگ آغاز گشت و در انتهای دوره به محصولات کاربردی همچون قلمدان ها راه یافت. در ...
15 صفحه اولشناخت و بررسی ملفوفهفرمان در دوره قاجار
هدف: هدف اصلی این نوشتار، شناخت و تحلیل یکی از اسناد سلطانیات عصر قاجاری، یعنی ملفوفه فرمان و تبیین اهمیت تاریخی چنین اسنادی در پژوهشهای سیاسی، اجتماعی، ملکی، و حقوقی ایران دورة قاجار است. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر، با روش توصیفیتحلیلی- تاریخی باتکیه بر اسناد پایگاههای آرشیوی و متون اصلی انجام گرفته است. یافتهها و نتایج پژوهش: بنابراین، یکی از منابع و سرچشمههای مهم که از متن و محتوای ...
متن کاملشفابخشی در منظر سازی باغ های دوره قاجار
مروری بر مطالعات محققان در خصوص تأثیر متقابل انسان و محیط نشان میدهد که دگرگونی محیط نه تنها به سوی تعادل و بازیابی روان انسان پیش نمی رود بلکه هرلحظه بر این بحران دامن می زند. بررسی پژوهش ها به تأثیر منظر طبیعی بر سلامت فرد و بهداشت روحی و جسمی او تاکید دارد، از آنجا که منظر شفابخش فضایی با قابلیت کاهش تنش و بازگشت به سلامت روحی و جسمی برای فرد فراهم می کند، هدف از این تحقیق شناسایی میزان شفاب...
متن کاملبررسی نقشمایه درخت سرو در قالیهای دوره صفوی و قاجار
نقش سرو که با عقاید آئینی و رسوم و فرهنگ ایرانی، مرتبط است، درقالی ایرانی، به وفور دیده می شود. کاربرد این نقش براساس باورها و عقاید هر دورهای از هنر ایران است و استفاده از آن در قالی، دلیل بر اهمیت این نقش نزد ایرانیان، از دیرباز تا کنون است. مسئلة این پژوهش شناخت اصالت نقوش ایرانی و ادارک بهتر معانی طرح های اسطورهای و مفاهیم عمیق آن هاست. این پژوهش از نظر روش توصیفی – تحلیلی است که به ...
متن کاملبررسی یک سند تاریخی از دوره قاجار
نقوش نمادین سنتی، محصول قرن ها تلاش هنرمندان، اندیشمندان وصنعتگران هر جامعه است که معانی عمیق و گسترده ای ، به اختصار و موجز در آنها به تصویر درآمده است. گستره نماد، به گستردگی فرهنگ و هنر ملت هاست. و بحث نماد ها در ارتباط تصویری بسیار مهم و ارزشمند میباشد. نماد را در بحث های مختلف هنر گرافیک میتوان پیگیر شد . یکی از این موارد، استفاده از نماد در کارت می باشد . کارت یکی از محمل های کاربردی هنر ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023